Γνωμοδοτική αρμοδιότητα ΝΣΚ
Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, με τα αρμόδια όργανά του, γνωμοδοτεί [άρθρο 8 παρ.1 ν. 4831/2021 (Α΄ 170)] σε ερωτήματα:
- της Βουλής των Ελλήνων και της Προεδρίας της Κυβέρνησης,
- της Διοίκησης, που υπογράφονται από Υπουργό, Αναπληρωτή Υπουργό, Υφυπουργό, καθώς επίσης και από Γενικό, Ειδικό ή Υπηρεσιακό Γραμματέα, εφόσον οι τελευταίοι είναι ειδικά εξουσιοδοτημένοι προς τούτο και μόνο για θέματα της αρμοδιότητάς τους,
- των Ν.Π.Δ.Δ. και των Ανεξάρτητων Αρχών, των οποίων η νομική υποστήριξη ανήκει στο ΝΣΚ, που υπογράφονται από το κατά περίπτωση αρμόδιο όργανο διοίκησής τους, εφόσον αφορούν σε ζητήματα της αρμοδιότητάς τους, ενώ ερωτήματά τους, με γενικότερη σημασία υπογράφονται μόνο από τον αρμόδιο Υπουργό,
- των Συντονιστών Αποκεντρωμένης Διοίκησης, οι οποίοι μπορούν να απευθύνουν, για θέματα της αρμοδιότητάς τους, τοπικού μόνο ενδιαφέροντος, ερωτήματα στις υπηρεσιακές μονάδες του ΝΣΚ, που λειτουργούν στην έδρα τους. Ζητήματα γενικότερου ενδιαφέροντος τίθενται υπόψη του αρμόδιου Υπουργείου, το οποίο, αν το κρίνει αναγκαίο, διατυπώνει σχετικό ερώτημα, και
- των νομικών προσώπων των οποίων η νομική υποστήριξη δεν ανήκει στο ΝΣΚ, εφόσον τα ερωτήματα αυτά υποβάλλονται από τον εποπτεύοντα Υπουργό και αφορούν σε θέματα άσκησης ελέγχου και εποπτείας του στο νομικό πρόσωπο ή είναι γενικότερης σημασίας.
Η γνωμοδότηση του ΝΣΚ, μετά την υπογραφή της από τον κατά περίπτωση προεδρεύοντα και τον εισηγητή της υπόθεσης, διαβιβάζεται στο αρμόδιο για την αποδοχή της όργανο. Η αποδοχή ή μη της γνωμοδότησης διατυπώνεται ρητά στο σώμα του αντιτύπου της, με επισημειωματική πράξη, η οποία φέρει ημερομηνία και υπογραφή. Το αρμόδιο προς αποδοχή όργανο επιστρέφει στο Γραφείο ΝΣΚ που χειρίστηκε το ερώτημα τη γνωμοδότηση με την παραπάνω επισημειωματική πράξη. Μετά την αποδοχή της, η γνωμοδότηση αποτελεί πράξη δεσμευτική για τη Διοίκηση, το Ν.Π.Δ.Δ. ή την Ανεξάρτητη Αρχή και αναρτάται στο διαδίκτυο [άρθρο 9 παρ.6 . 4831/2021 (Α΄ 170)].
Οι αναρτημένες μετά την 23-9-2021 γνωμοδοτήσεις (έναρξη εφαρμογής του ν.4831/2021) είναι αποκλειστικά και μόνο όσες έχουν γίνει αρμοδίως αποδεκτές.
Οι προ της 23-9-2021 γνωμοδοτήσεις είναι αναρτημένες στην ιστοσελίδα του ΝΣΚ ανεξαρτήτως της αποδοχής ή μη αυτών καθόσον σύμφωνα με προγενέστερη του εν λόγω νόμου απόφαση της διοικητικής Ολομέλειας του ΝΣΚ και υπό το τότε ισχύον νομοθετικό καθεστώς κρίθηκε επιτρεπτή η ανάρτησή τους. Για την αποδοχή των γνωμοδοτήσεων αυτών εφόσον δεν αναγράφεται ότι έχουν γίνει αποδεκτές, θα πρέπει να επικοινωνείτε με το Γραφείο Μελετών, Επιστημονικών Δραστηριοτήτων και Δημοσίων Σχέσεων του ΝΣΚ.
Στοιχεία επικοινωνίας με το Γραφείο Μελετών, Επιστημονικών Δραστηριοτήτων και Δημοσίων Σχέσεων του ΝΣΚ, που έχει την ευθύνη για την τήρηση των γνωμοδοτήσεων:
Τηλ.: 210 3800031, 213 2121710 και e-mail : librarynsk@nsk.gr, gr.meletnom@nsk.gr )
Αριθμός | : | 42 |
Έτος | : | 2025 |
Τίτλος | : | Εάν οι διατάξεις του άρθρου 13 παρ. 3 του ν. 5086/2024, οι οποίες αφορούν τη στελέχωση της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας, κατισχύουν των διατάξεων του άρθρου 36 του ν. 4778/2021 (ΦΕΚ Α΄ 26) όπως αυτές τροποποιήθηκαν με τις διατάξεις του ν. 4997/2022 (ΦΕΚ Α΄ 219) και όπως η ισχύς αυτών παρατάθηκε, αρχικά με την υπ’ αριθ. 749/5.1.2024 Απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών – Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης (ΦΕΚ Β΄ 123/9.1.2024) και ακολούθως, με την υπ’ αριθ. 53888/17.12.2024 Απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών – Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης (ΦΕΚ Β΄ 7095/24.12.2024), διά των οποίων απαγορεύονται οι πάσης φύσεως μετακινήσεις των υπαλλήλων του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης |
Πρόεδρος/Προεδρεύων | : | ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ |
Εισηγητής/Γνωμοδοτών | : | ΣΑΜΑΡΑ ΝΑΤΑΛΗ-ΧΡΙΣΤΙΝΑ |
Περίληψη | : | α) Κατά την έννοια των διατάξεων άρθρων 7 και 8 του Οργανισμού του Ν.Σ.Κ., ζήτημα «γενικότερης σημασίας» η απάντηση επί του οποίου μπορεί να έχει «ευρύτερη εφαρμογή», είναι το ζήτημα το οποίο ναι μεν έχει προκύψει με αφορμή μία συγκεκριμένη περίπτωση (η οποία αναφέρεται στο ιστορικό του υποβληθέντος ερωτήματος), πλην όμως, αυτό είναι πολύ πιθανό να ανακύψει και στο μέλλον, σε απροσδιόριστο αριθμό περιπτώσεων, και μάλιστα όχι αποκλειστικά και μόνο στο πλαίσιο της δράσης και λειτουργίας της συγκεκριμένης ερωτώσας υπηρεσίας, αλλά και οποιασδήποτε άλλης, με αποτέλεσμα η απάντηση που θα δοθεί στο συγκεκριμένο ερώτημα να έχει ευρύτερες και δεσμευτικές συνέπειες στη γενικότερη δράση της Διοίκησης. β) Απαραίτητη προϋπόθεση για τη σιωπηρή κατάργηση προγενέστερου νόμου, ειδικά μάλιστα όταν αυτός έχει ειδικό και απαγορευτικό χαρακτήρα, είναι να προκύπτει με σαφήνεια από το περιεχόμενο του μεταγενέστερου νόμου ότι ο νομοθέτης με αυτόν αποσκοπούσε στην κατάργηση του προγενέστερου. Και τούτο, διότι η σοβαρότατη συνέπεια της κατάργησης μίας τέτοιας ειδικής και απαγορευτικής διάταξης, πρέπει να επέρχεται μόνο όταν υφίσταται βεβαιότητα περί της στοχευμένης πρόθεσης του νομοθέτη να την καταργήσει πράγματι. Διαφορετικά, προκαλείται ανασφάλεια δικαίου και δημιουργείται πεδίο ευρύτατων ερμηνευτικών αυθαιρεσιών, οι οποίες οδηγούν σε καταστρατήγηση του δικαίου και σε ματαίωση των αληθών σκοπών του νομοθέτη, όπως αυτοί επιδιώκονται μέσα από το συνολικό σύστημα του δικαίου. γ) Στις περιπτώσεις όπου ο νομοθέτης εκφράζει σε έναν κανόνα δικαίου μία αξιολόγηση, η οποία φαινομενικά βρίσκεται σε αντίφαση με έτερη αξιολόγηση, που εξέφρασε σε άλλον κανόνα, ενώ οι δύο κανόνες έχουν διαφορετική πραγματική βάση (αλλιώς θα είχαμε κανονιστική αντινομία), ορθή ερμηνεία του νόμου είναι εκείνη, η οποία, μέσω της τελολογικής στάθμισης των αντιφατικών μεταξύ τους διατάξεων, οδηγεί στην πραγμάτωση του επιδιωκόμενου με τον νόμο σκοπού, χωρίς ταυτόχρονα να εμποδίζει σημαντικά την πραγμάτωση του σκοπού του άλλου κανόνα δικαίου - ο οποίος συνυπάρχει με τον πρώτο εντός της έννομης τάξης - επιφέροντας έτσι τον απαιτούμενο εναρμονισμό τους. δ) Οι ειδικές και απαγορευτικές διατάξεις του άρθρου 36 του ν. 4778/2021, όπως η παράγραφος 1 του άρθρου αυτού τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με την παράγραφο 1 του άρθρου 73 του ν. 4997/2022 και όπως το χρονικό διάστημα του πρώτου εδαφίου της παραγράφου αυτής παρατάθηκε, αρχικά με την υπ’ αριθ. 749/5.1.2024 Απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και ακολούθως, με την υπ’ αριθ. 53888/17.12.2024 Απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, κατισχύουν ως ειδικότερες, των διατάξεων του άρθρου 13 παρ. 3 του ν. 5086/2024, οι οποίες αφορούν τη στελέχωση της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας |
Διατάξεις | : | Ν 4635/2019Α71Π1, Ν 4756/2020Α52, Ν 4764/2020Α103Π1, Ν 4764/2020Α103Π3, Ν 4764/2020Α103Π4, Ν 4764/2020Α106, Ν 4764/2020Α107Π1, Ν 4778/2021Α36Π1, Ν 4778/2021Α36Π2, Ν 4831/2021Α7Π1, Ν 4831/2021Α8Π1, Ν 4997/2022Α73, Ν 5086/2024Α13Π1, Ν 5086/2024Α13Π2, Ν 5086/2024Α13Π3, ΥΑ 749/5-1-2024, ΥΑ 53888/17-12-2024, ΑΚΑ2 |
Λήμματα | : | ΝΟΜΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΚΡΑΤΟΥΣ, ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ ΓΝΩΜΑΤΕΥΣΗ, ΕΦΚΑ, ΑΠΟΣΠΑΣΗ, ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ |
Κατάσταση | : | Αποδεκτή |