Γνωμοδοτική αρμοδιότητα ΝΣΚ

Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, με τα αρμόδια όργανά του, γνωμοδοτεί [άρθρο 8 παρ.1 ν. 4831/2021 (Α΄ 170)] σε ερωτήματα:

  • της Βουλής των Ελλήνων και της Προεδρίας της Κυβέρνησης,
  • της Διοίκησης, που υπογράφονται από Υπουργό, Αναπληρωτή Υπουργό, Υφυπουργό, καθώς επίσης και από Γενικό, Ειδικό ή Υπηρεσιακό Γραμματέα, εφόσον οι τελευταίοι είναι ειδικά εξουσιοδοτημένοι προς τούτο και μόνο για θέματα της αρμοδιότητάς τους,
  • των Ν.Π.Δ.Δ. και των Ανεξάρτητων Αρχών, των οποίων η νομική υποστήριξη ανήκει στο ΝΣΚ, που υπογράφονται από το κατά περίπτωση αρμόδιο όργανο διοίκησής τους, εφόσον αφορούν σε ζητήματα της αρμοδιότητάς τους, ενώ ερωτήματά τους, με γενικότερη σημασία υπογράφονται μόνο από τον αρμόδιο Υπουργό,
  • των Συντονιστών Αποκεντρωμένης Διοίκησης, οι οποίοι μπορούν να απευθύνουν, για θέματα της αρμοδιότητάς τους, τοπικού μόνο ενδιαφέροντος, ερωτήματα στις υπηρεσιακές μονάδες του ΝΣΚ, που λειτουργούν στην έδρα τους. Ζητήματα γενικότερου ενδιαφέροντος τίθενται υπόψη του αρμόδιου Υπουργείου, το οποίο, αν το κρίνει αναγκαίο, διατυπώνει σχετικό ερώτημα, και
  • των νομικών προσώπων των οποίων η νομική υποστήριξη δεν ανήκει στο ΝΣΚ, εφόσον τα ερωτήματα αυτά υποβάλλονται από τον εποπτεύοντα Υπουργό και αφορούν σε θέματα άσκησης ελέγχου και εποπτείας του στο νομικό πρόσωπο ή είναι γενικότερης σημασίας.

Η γνωμοδότηση του ΝΣΚ, μετά την υπογραφή της από τον κατά περίπτωση προεδρεύοντα και τον εισηγητή της υπόθεσης, διαβιβάζεται στο αρμόδιο για την αποδοχή της όργανο. Η αποδοχή ή μη της γνωμοδότησης διατυπώνεται ρητά στο σώμα του αντιτύπου της, με επισημειωματική πράξη, η οποία φέρει ημερομηνία και υπογραφή. Το αρμόδιο προς αποδοχή όργανο επιστρέφει στο Γραφείο ΝΣΚ που χειρίστηκε το ερώτημα τη γνωμοδότηση με την παραπάνω επισημειωματική πράξη. Μετά την αποδοχή της, η γνωμοδότηση αποτελεί πράξη δεσμευτική για τη Διοίκηση, το Ν.Π.Δ.Δ. ή την Ανεξάρτητη Αρχή και αναρτάται στο διαδίκτυο [άρθρο 9 παρ.6 . 4831/2021 (Α΄ 170)].

Στοιχεία επικοινωνίας με το Γραφείο Μελετών, Επιστημονικών Δραστηριοτήτων & Δημοσίων Σχέσεων του ΝΣΚ, που έχει την ευθύνη  για την τήρηση των γνωμοδοτήσεων:

Τηλ.: 210 3800031, 213 2121710 και e-mail : librarynsk@nsk.grgr.meletnom@nsk.gr )

ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗΣ
Αριθμός : 5
Έτος : 2025
Τίτλος : Ερωτάται εάν οι διατάξεις του άρθρου 25 του νόμου 5049/2023 (ΦΕΚ Α΄ 152) κατισχύουν των διατάξεων του άρθρου 36 του ν. 4778/2021 (ΦΕΚ Α΄ 26) όπως τροποποιήθηκαν με τις διατάξεις του νόμου 4997/2022 (ΦΕΚ Α΄ 219) και όπως η ισχύς αυτών παρατάθηκε αρχικά με την υπ’ αριθ. 749/5.1.2024 Απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών – Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης (ΦΕΚ Β΄ 123/9.1.2024) και ακολούθως με την υπ’ αριθ. 53888/17.12.2024 Απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών – Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης (ΦΕΚ Β΄ 7095/24.12.2024).
Πρόεδρος/Προεδρεύων : ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
Εισηγητής/Γνωμοδοτών : ΣΑΜΑΡΑ ΝΑΤΑΛΗ-ΧΡΙΣΤΙΝΑ
Περίληψη : α) Στο ρυθμιστικό πεδίο διάταξης του άρθρου 36 του ν. 4778/2021, της οποίας η ισχύς παρατάθηκε αρχικά με τη διάταξη του άρθρου 73 του νόμου 4997/2022, ακολούθως με την υπ’ αριθμόν 749/5.1.2024 Απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και εν συνεχεία με την υπ’ αριθ. 53888/17.12.2024 Απόφαση των ιδίων Υπουργών, διά της οποίας απαγορεύεται κατά γενικό και αποφαντικό τρόπο οποιασδήποτε μορφής μετακίνηση των υπαλλήλων του e-ΕΦΚΑ, κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης - γενικής ή ειδικής - διάταξης και ανεξαρτήτως διαδικασίας ή φορέα υποδοχής, εμπίπτει κάθε περίπτωση μετακίνησης υπαλλήλου του e-ΕΦΚΑ, ανεξάρτητα από τον φορέα προς τον οποίο ο υπάλληλος μετακινείται για να παράσχει τις υπηρεσίες του και ανεξάρτητα από τις διατάξεις δυνάμει των οποίων επιδιώκεται αυτή η μετακίνηση. β) Η έκδοση των ανωτέρω ΚΥΑ συνιστά μία νεότερη έκφραση της βούλησης του νομοθέτη, η οποία επιβεβαιώνει εκ νέου την επιθυμία του να παρατείνει την ισχύ της γενικής απαγόρευσης των πάσης φύσεως μετακινήσεων των υπαλλήλων του e-ΕΦΚΑ που θεσπίσθηκε με το άρθ. 36 του ν. 4778/2021, ακόμα και μετά τη θέση σε ισχύ της διάταξης του άρθ. 25 του νόμου 5049/2023 διά της οποίας προβλέπεται η δυνατότητα αποσπάσεως υπαλλήλων του δημόσιου τομέα στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης γενικής ή ειδικής διάταξης, για την αντιμετώπιση των αναγκών του οι οποίες προκύπτουν από την εφαρμογή της διάταξης αυτής. γ) Σύμφωνα με τις θεμελιώδεις αρχές που διέπουν την ερμηνεία και εφαρμογή του δικαίου, ορθή ερμηνεία του νόμου είναι εκείνη η οποία μέσω της τελολογικής στάθμισης των αντιφατικών μεταξύ τους διατάξεων, οδηγεί στην πραγμάτωση του επιδιωκόμενου με τον νόμο σκοπού, χωρίς ταυτοχρόνως να εμποδίζει σημαντικά την πραγμάτωση του σκοπού του άλλου κανόνα δικαίου - ο οποίος συνυπάρχει με τον πρώτο εντός της έννομης τάξης - επιφέροντας έτσι τον απαιτούμενο συστηματικό εναρμονισμό τους. δ) Οι διατάξεις του άρθρου 36 του ν. 4778/2021, όπως η παράγραφος 1 τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με την παράγραφο 1 του άρθρου 73 του ν. 4997/2022 και όπως το χρονικό διάστημα του πρώτου εδαφίου της παραγράφου αυτής παρατάθηκε, αρχικά με την υπ’ αριθ. 749/5.1.2024 Απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και ακολούθως, με την υπ’ αριθ. 53888/17.12.2024 Απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, κατισχύουν, ως ειδικότερες, των διατάξεων του άρθρου 25 του ν. 5049/2023 (κατά πλειοψηφία).
Διατάξεις : Ν 4635/2019Α71Π1, Ν 4569/2018Α50Π1, Ν 4569/2018Α50Π2, Ν 4756/2020Α52, Ν 4764/2020Α103Π1, Ν 4764/2020Α103Π3, Ν 4764/2020Α103Π4, Ν 4764/2020Α106, Ν 4764/2020Α107Π1, Ν 4778/2021Α36Π1, Ν 4778/2021Α36Π2, Ν 4997/2022Α73, Ν 5049/2023Α25Π1, Ν 5049/2023Α25Π2, Ν 5049/2023Α25Π13, ΚΥΑ 749/5-1-2024, ΚΥΑ 53888/17-12-2024
Λήμματα : ΕΦΚΑ, ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ ΔΗΜΟΣΙΟΙ, ΑΠΟΣΠΑΣΗ, ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ, ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΕΙΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ, ΠΑΡΑΤΑΣΗ, ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΕΚΤΑΚΤΟΥ ΑΝΑΓΚΗΣ
Κατάσταση : Αποδεκτή